Sivut

torstai 22. maaliskuuta 2012

Koulutuksellinen takaisinkytkentä vai ranking-lista?

Opetus- ja kulttuuriministeriö (OKM) on linjannut, että vuodesta 2015 lähtien  3% yliopistojen perusrahoituksesta jaetaan opiskelijapalautteen perusteella. Kyse on  arviolta 45-50M€ erästä. Saman suuruisella panoksella yliopistoja palkitaan kilpaillun ulkomaisen tutkimusrahoituksen saamisesta. 

Tarkoituksena on ohjata yliopistot kiinnittämään huomiota opetuksensa ja koulutuksensa laatuun.  Kyseessä on ikuisuusasia, jota erityisesti opiskelijajärjestöt ovat jaksaneet toistaa medialle,  OKM:lle ja ja yliopistojen johdoille.

Yliopistot ovat syntinsä tunnustaneet ja ehtineet moneen kertaan luvata parannusta. Tulokset eivät ole jääneet juhlapuheiksi,  mutta yliopistojen sisäiset koulutuksen laatuvaihtelut ovat edelleen merkittäviä. Tämän tietää jokainen opiskelija ja  jokainen opetus-ja tutkimushenkilö. 

Koulutuksen laadun heikkoudet  ovat  voineet johtaa lukuisiin opintojen keskeyttämisiin ja  hidastumisiin. Nämä ilmiöt on  kuitenkinkin mielellään nähty puhtaina ’opiskelijamateriaalin’ laatuongelmina, joihin  ei voi vaikuttaa. 

OKM:n 3%:n linjaus luo nyt merkittävän kannusteen.  Seurauksena yliopistojen motiivi  takaisinkytkeä palaute koulutuksen prosesseihin nousee entisestäänkin.

Rahanjaon pohjaksi OKM edellyttää yliopistojen toteuttavan yhteisen opiskelijapalautejärjestelmän. Reunaehdot ovat ainakin näennäisen väljät.  Takana on oltava kaikkien yliopistojen hyväksymä opiskelijapalautekysely, jota voi laajentaa yliopistokohtaisilla osilla.  

Palautekysymysten ja järjestelmän teknistä toteutusta valmistelee  UNIFI:n vuoden 2012 alussa asettama työryhmä.  Se joutuu hakemaan myös menettelyt muuntaa palautearvosanat rahoitusosuuksiksi.   

Tuo viimeisin taival lienee työryhmän haasteellisin. Saattakin käydä, että OKM tekee lopulliset valinnat saamistaan vaihtoehdoista.

Työryhmä joutuu haarukoimaan myös organisaatiokysymyksiä. Palautejärjestelmä vaatii sen kehittämiseen ja ylläpitoon sekä kyselyiden koordinointiin  pysyvän, yhteisesti rahoitetun elimen.  Lisäksi tarvitaan kunkin yliopiston jatkuvaa omaa panostusta. 

Hyviä esimerkkejä tällaisesta yhteistoiminnasta ja kustannusten jaosta on, esimerkiksi kymmenen yliopiston kv-hakupalvelut tuottava University Admissions Finland (UAF).  Kaikki yliopistot kattaviksi ovat toistaiseksi  kuitenkin ulottuneet vain OKM:n tietojärjestelmätoteutukset. 

Olisiko tässäkin tapauksessa OKM:n ote tarpeen? Osaisivatko kaikki yliopistot tällä kertaa toimia yhdessä?

Tänä ranking-listojen kulta-aikana lienee todennäköistä, että opiskelijapalautteelle tullaan kaipaamaan kansainvälisiä verrokkeja. Varmasti kysytään, että onko yliopistojemme koulutuksen laatu kansainvälisesti millä tasolla? Työryhmän lienee siksi hyvä  katsoa mallia myös laajemmin.

5 kommenttia:

  1. Työryhmän tavoite on priorisoitu väärin. Sen pitäisi keskittyä keinoihin puuttua äärimmäisiin laatupoikkeamiin. Nyt dekaanit ja laitosjohtajat vain levittelevät käsiään ja sanovat, että mitään ei ole tehtävissä kun vanhemmat ja nuoremmat yliopistojäärät vetävät kurssinsa alta kaiken arvostelun. Ihan turha on pyytää palautetta, kun sillä ei ole ollut tähänkään mennessä mitään merkitystä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Työryhmä onnistuu, jos se kykenee luomaan mittariston, jonka avulla koulutuksen johtamista pystytään parantamaan. Kyllä kaikilla dekaaneilla ja useimmilla laitosjohtajilla on halua parantaa, mutta johtamisen työkalut puuttuvat. En silti usko minkään kyselyn ratkaisevan kaikkia ongelmia.

      Poista
  2. Olen huolestunut siitä, miten saadaan opiskelijat yleensä vastaamaan tällaisiin yleisiin kyselyihin. Ja nekin, jotka vastaavat, millä mielellä ja mistä näkökulmasta. Saammeko ihan oikeasti pintaa syvemmän kuvan kandivaiheen oppimisen ja opetuken laadusta. Lisäksi olisi tarpeen eliminoida ennakoida ns. pelaamisen mahdollisuus. Tiedämme kyllä, miten opiskelijat saadaan tyytyväisiksi, ainakin ne, jotka luultavasti kyselyyn vastaisivat. No, en tarkoita, että opiskelijat kaikki sortuvat pinnalliseen arviointiin, mutta se on hyvinkin mahdollista ilman opastusta. Varsinkin kun vallistseva arviointi on ns tyytyväisyyskysely. Opiskelijoiden (ja opettajienkin) käsitys opetuksen laadusta voi olla hyvin kapea, ja kuitenkin siihen vaikuttaa opetus ja opettaja, opiskelija ja mitä hän tekee JA erityisesti oppimisympäristö eli se yhteisö, jossa opettaja opetustaan toteuttaa. Yksi huippuhyvä ope ei kesää tee, jos hänen kollegansa ja ilmapiiri ympärillä ei ole tukeva ja välineet, opetustilat ja resurssit niukat.

    VastaaPoista
  3. Opiskelijoiden mahdollisuus (YOPALA:n myötä pakollisuus?) arvioida opetusta on sinällään oikein ja tarpeellista. Sen perusteella pitäisi kuitenkin oppia jotakin ja se näyttäisi nyt jäävän jotenkin toisarvoiseksi. Ottaako palkitsemisjärjestelmä millään tavalla huomioon yliopiston palautteen perusteella tekemiä johtopäätöksiä ja niiden laatua? Analysoitu palaute palautteesta ja toteutetut päätökset epäkohtien korjaamiseksi ovat helposti havaittavia indikaatioita siitä, että oppimista on organisaatiossa tapahtumassa. Analyysi voi osoittaa myös seikkoja, joita ei pidä muuttaa vain siksi, että saataisiin myönteisempiä opiskelijapalautteita. Yliopisto, joka kykenee todistettavasti tulokselliseen dialogiin opiskelijoidensa kanssa opetuksensa laadusta olisi palkitsemisen arvoinen. Huolehditaan YOPALA-järjestelmässä siitä, että kummallakin osapuolella on mahdollisuus oppia.

    VastaaPoista
  4. Nythän palautetta kootaan jälkikäteen täyttämään kriteerit eli tehtävä täytetty, kun on lomake ja pyydetään täyttämään ja kootaan saatu palaute ja käsitellään se jne. Sillä ei ole merkitystä laadun kehittämisessä ta ioepttajan ammatillisessa osaamisessa . Jos ihan oikeesti halutaan palautetta niin palautteen koonti ja käsittely on osa opettajan ammattitaitoa ja hän käyttää sitä jo opetuksen aikana ja muuttaa toimintaansa tavoitteen suuntaiseksi. Opiskelijat oppivat palautten antamisen ja vastaanottamisen. Opiskelijan itsearviointi on osa prosessia. Keioja koota palautetta on ja aikaa ei juurikaan mene. Esimerkkiä vaikka täydennyskoulutuksen palautementelmistä.

    VastaaPoista