Sivut

torstai 27. syyskuuta 2012

Järjestelmä vai kysely?

Yliopistojen opiskelijapalautejärjestelmä on sanana aikamoinen hirviö. Asiaan vihkiymätön ihmettelee varmasti, mistä oikeastaan on kysymys kuullessaan moisen käsitteen ensimmäistä kertaa. Varsinkin tuo sana ”järjestelmä” tuntuu heittävän kuulijan helposti IT-maailmaan. Palautejärjestelmä voi näyttäytyä jonkinlaisena SAP:n kaltaisena systeeminä. Tai kenties se liitetään hankkeeseen, jonka nimenä on ”Rakenteellisen kehittämisen tukena tietohallinto” ja siellä menossa olevaan tietojärjestelmien yhteensovittamiseen ja yhteismitallisuuteen.


Muutaman kyselyn olen nimittäin saanut siitä, miten opiskelijapalautejärjestelmä integroidaan yliopistojen tietojärjestelmiin. Vastaus on yksinkertainen – ei mitenkään. Ja miksi ei? No, kun kyse ei ole tietojärjestelmän hankkimisesta vaan kyselytutkimuksesta. Toki palautekyselyä varten tarvitaan tieto niistä opiskelijoista, joille kysely osoitetaan. Ja se tieto tarvitaan yliopistoilta. Mutta siinä se sitten suunnilleen onkin. Toivon mukaan. Tarkoitus on, että palveluntarjoaja hoitaa kaiken muun. Ei siis tietojärjestelmän hankintaa, ei integrointeja, ei erillisten palasten rakentamista.

Ehkäpä olisi viisasta luopua termin ’opiskelijapalautejärjestelmä’ viimeisestä palasesta, ja ryhtyä puhumaan vaikkapa opiskelijapalautekyselystä järjestelmien sijasta.