Sivut

torstai 26. huhtikuuta 2012

Opiskelijan kokemus luupin alle

Minulla on paljon opiskelukokemuksia. Hyviä ja huonoja ja sitten niitä suht yhdentekeviä. Muistan hyvin luennon, jossa minua toruttiin asettamastani kysymyksestä. En olisi saanut kysyä sitä Asiaa koska olen vain sivuaineopiskelija, enkä siksi vain ymmärtänyt. Toisaalta taas olen käynyt niin inspiroivan keskustelun toisesta Asiasta, että muistan sen edelleen melkein sanasta sanaan ja kirjoitin asiasta kiitellen arvostellun esseen kuin vettä vain.

Ei liene tarpeen vääntää ratakiskosta kumpi tilanne jäi parempana opiskelukokemuksena mieleen, ja kummasta Asiasta uskon oppineeni enemmän. Molemmat ovat jääneet selvästi mieleeni. Molemmat ovat toki myös yksittäisiä esimerkkejä, mutta ne edustavat hyvin monia kaltaisiaan, ja ovat sitä myötä myös vaikuttaneet minun näkemykseeni opinnoistani ja yliopistostani.

Nykyään, opiskelijabyrokraattina, kuulemani huonot ja hyvätkin opiskelukokemukset saavat pohtimaan aina asiaa myös laajemmasta näkökulmasta: Mitä ihmettä on koulutuksen ja opetuksen laatu? Sille lie tasan yhtä monta määritelmää kuin on määrittelijääkin. Se on ehkä eri asia opiskelijalle, opettajalle ja rehtorille. Mitä meidän oikeasti siis pitäisikään arvioida, kun opetuksen tai koulutuksen laatua arvioimme? Miten taas saisimme rahoitusmalliin juuri sellaisia rahanjakopalikoita, joilla kannustetaan (ja/tai hätistellään) kaikkia tekemään opetuksen ja opiskelun laadun suhteen parhaansa?

Näitä kysymyksiä pohtiessa yliopistojen rahanjakoa valmistellut ryhmä ehdotti, että opiskelijapalaute alkaa vaikuttaa yliopistojen rahoitukseen vuodesta 2015 alkaen. Yhteistä palautejärjestelmä YOPALAa jumppaava työryhmä työskenteleekin tällä hetkellä ilahduttavan pontevasti sen eteen, että saamme systeemit ja olosuhteet hommaa varten valmiiksi. Olen tavoitteesta ylpeä, ja pidän sitä merkittävänä osoituksena opiskelijoiden opiskelukokemuksen tärkeyden tunnustamisesta.

Tässä YOPALAn kehitysvaiheessa pitää mennä yhdessä rohkeasti eteenpäin. Ehdotankin siis, että tieksi valitaan riittävän yksinkertainen kysely. Tehdään kysely kunnolla. Panostetaan PALJON siihen, että opiskelijat todella haluavat kyselyn kautta kertoa tyytyväisyydestään opiskelukokemukseensa*. Huolehditaan vielä siitäkin, että opiskelijat voivat osallistua palautteen käsittelyyn ja näkevät sen joskus vaikuttavankin johonkin. Kukaan ei uskaltane väittää, että opiskelijapalautteen huomiointi rahoitusmallikriteerinä olisi ongelmatonta, mutta juuri tällaista rohkeutta kaipaan yhteisen tavoitteemme edistämiseksi ja edellisten toimenpidelauseitten muuttamiseksi passiivin sijasta aktiivimuotoon.

Viime vuonna SYL:n puheenjohtaja Katri muistutti kannanotossamme (tutkimustiedon perusteella), että opiskelijat arvioivat koulutuksen laatua sen mukaan, millaista tukea he ovat saaneet opintojen aikana ja millainen kokonaiskokemus yliopisto-opiskelu on ollut. On vaikea kuvitella, että menemme kovin pahasti metsään, kun käytämme tätä opiskelijoiden näkemystä koulutuksen laadusta yhtenä rahanjakoon vaikuttavana tekijänä.

* Tämähän on jo kokonaan oman blogikirjoituksensa aihe, sillä melkein seurueessa kuin seurueessa ja tilanteessa kuin tilanteessa päädyn keskustelemaan siitä mikseivät opiskelijat enää anna palautetta. Palataanpa siis tähän.

(tämän naputteli Suomen ylioppilaskuntien liiton koulutuspoliittinen sihteeri)

2 kommenttia:

  1. Kaikki toistaiseksi näkemäni selvitykset ja tutkimukset viittaavat opiskelijoiden tyytyväisyyden ja koulutuksen laatumielikuvien riippuvan kahdesta seikasta: opettajatuutoroinnista ja yhteisöllisestä tavasta opiskella ja oppia. Periaatteessa hyvin pienien opetusryhmien käyttö täyttänee molemmat kriteerit liki automaattisesti.

    Isompien ryhmien tapauksessa tuo automatiikka ei enää toimi. Silloin yliopistoilta edellytetään osaamista ja opiskelijoilta ymmärrystä ja tukea noiden edellytysten luomiseksi. Mielenkiintoisesti ne näyttävät korreloivan myös hyvän oppimisen kanssa.

    VastaaPoista
  2. Sain juuri käsiini lehtisen nimeltä 'Käsikirja päättäjille - välineitä korkeakoulun strategisen johtamisen haasteisiin'. Siinä olennaisesti tiivistyy se, mihin olisi tähdättävä yliopiston koulutusta johdettaessa.

    Konkreettisella tasolla se viittaa Aalto-yliopiston julkaisemaan 'Oppaiden opas' -kirjaan. Tuo kertoo menettelyt, joista on vaikea olla toista mieltä (löytyy linkistä http://lib.tkk.fi/TIEDE_TEKNOLOGIA/2011/isbn9789526041865.pdf).

    Valitettavasti kaikki tällainen sinänsä hyvää tarkoittava, tieteellisellä tarkkuudella tehtyihin havaintoihin vetomainen on aivan turhaa. Yliopiston opettajan koulutukseen käyttämä aika on poissa tutkimuksesta ja henkilökohtaisesta urakehityksestä. Vaikka yliopistot saisivatkin rahaa koulutuksen laadun mukaan, niin yksittäisen opettajan eteneminen on kokonaan tutkimusnäyttöjen varassa.

    Mitään järkiperusteita panostaa koulutukseen ei ole muilla kuin tutkimuksellisilla luusereilla. Tähän ei yliopistojen johto pysty vaikuttamaan. Näin ristiriitaisessa tilanteessa henkilökohtaisen edun hakeminen voittaa aina organisaation tavoitteet.

    VastaaPoista